Hoe je professioneler gedragen: 15 tips

Het maakt niet uit waar je werkt, het is belangrijk om jezelf wat professionaliteit aan te meten. Vooral als je graag wil opklimmen in het bedrijf of je carrière een boost wil geven. Zelfs al werk je maar met twee andere collega’s in een kleine start-up, je wil niet de reputatie krijgen dat jij degene bent die zijn/haar voeten aan het werk veegt.

Twijfel je over je professionele imago? Hier zijn enkele basispunten en -waarden om op te letten:

1. Wees respectvol

Vind je je leidinggevende een complete idioot die zijn/haar job niet verdient? Hou die mening toch maar voor jezelf. Kwaadsprekerij zal je leidinggevende niet in een slecht daglicht plaatsen, maar jou wel. Je zal er kinderachtig en een beetje jaloers door lijken.

Vergeet verder niet om iedereen gelijk te behandelen, of het nu om de klusjesman, de kuisploeg, of de CEO gaat. Respecteer daarnaast het arbeidsreglement dat het bedrijf heeft opgesteld, zelfs al ben je er niet akkoord mee. Deze regels zijn er waarschijnlijk met een reden.

2. Kleed je voor succes

Pas je kleren aan aan je doel. Kleed je voor de job die je wil. Het is een visuele hulp bij je professionele imago voor zowel jezelf als voor je werkomgeving. Een goede outfit kan je meer zelfvertrouwen geven en zin om de dag goed te starten, net als een superheld die zijn powerpak aantrekt.

Hanteert jouw bedrijf een dresscode? Neem die dan zeker in acht. Te casual kan schaden, maar te stijf is evenmin het imago dat je wil uitstralen. Stijl jezelf als je meest succesvolle zelf.

3. Wees punctueel

Op tijd op het werk zijn is waarschijnlijk een van de beste manieren om je professionele ‘ik’ in de kijker te zetten en opgemerkt te worden door het hogere management.

Heb je dus een belangrijke meeting om 9 uur, probeer dan minsten 5 minuten eerder in de vergaderzaal te zijn. Hetzelfde geldt voor het begin van je werkdag. Jij denkt misschien dat het niet zoveel uitmaakt dat je enkele minuten te laat bent, maar je baas houdt wel de klok in het oog en denkt er het zijne/hare van.

4. Wapen je met een positieve attitude

Je houdt over het algemeen misschien wel veel van je job, maar er zullen altijd dagen zijn dat je een minder moment hebt en de handdoek in de ring wilt gooien. Dit kan door negatieve feedback zijn, een niet zo fijne opmerking van een collega, of iets persoonlijk waardoor je even in een dip zit. Wat de reden ook mag zijn, probeer positief te blijven en je zo professioneel mogelijk te gedragen. Schuif je persoonlijke gevoelens even aan de kant en herinner jezelf aan al de aspecten van je job waar je van houdt.

Dit geldt even goed voor taken die niet binnen je functieomschrijving vallen, maar die toch op je bord belanden. In plaats van te klagen hoe oneerlijk het is en hoe het niet jouw job is, doe je er goed aan om je aanpak te veranderen en je ertoe te zetten deze taken met een positieve kijk tot een goed einde te brengen. Op lange termijn zal het je carrière goed doen.

5. Wees eerlijk en betrouwbaar

Open en eerlijke communicatie met je manager is cruciaal, vooral als je ergens wil raken tijdens je tijd bij het bedrijf en je carrière in het algemeen. Je manager moet weten dat hij of zij op jou kan rekenen voor alles, dus zorg ervoor dat je goed werk levert. Of dat nu is om te bevestigen dat een last-minute booking geslaagd is of om te melden dat je een dag ziek bent.

Dus, volgende keer dat je te laat bent, verzin geen belachelijk excuus, wees gewoon eerlijk en zeg tegen je baas dat je je alarm niet hoorde afgaan. Zij zullen je eerlijkheid appreciëren en zelf eveneens eerlijk zijn.

6. Hou je werkomgeving netjes

Een ordelijke werkplek zegt over jou dat je zelf ook georganiseerd bent, dat al je taken in orde zijn, en dat je alles onder controle hebt (zelfs al is dat niet zo). Daarnaast helpt het om de tijd die je in het zoeken van documenten steekt, te halveren. Je toont daarbij nog respect voor bedrijfseigendom en het materiaal dat het bedrijf ter beschikking stelt, net zoals je dat voor je eigen spullen zou doen.

7. Let op je telefoonetiquette

Beantwoord je een oproep met een nonchalante: “Ja, hallo… dit is Olivia…”? Of schrijf je een e-mail in sms-taal omdat je je smartphone gebruikt? Dan schiet je jezelf in de voet. Je begroeting aan de telefoon zou altijd professioneel en monter moeten zijn. Iets in de lijn van “Goeiemorgen/goedemiddag. Bedrijf Zus&Zo, Olivia aan de lijn”. Bij e-mails is dat niet anders. Je hanteert een professionele toon, en gebruikt best correct algemeen Nederlands. Stel voor e-mails best een standaardhandtekening in met je functietitel en contactinformatie. Combineer deze signatuur met een geschikte eindgroet, zoals ‘Met vriendelijke groeten’.

8. Wees gestructureerd

Georganiseerd zijn gaat hand in hand met professionalisme. Hoe gestructureerder en overzichtelijker je te werk gaat, hoe meer erkenning je ervoor krijgt. Het toont een aangeboren vermogen om prioriteiten te stellen en te delegeren, en dat je timemanagement onder de knie hebt.

Dat wil niet zeggen dat mensen die chaotischer te werk gaan, niet over werkethiek beschikken. Integendeel, veel bollebozen staan gekend om hun gebrek aan orde en haperende organisatievermogen. Maar zolang je niet tot bovenaan de carrièreladder bent geklommen, is het een goed idee om wat overzicht te houden en ordelijk te werk te gaan.

9. Wees tactvol

Zelfs al praat je tegen je meest intieme collega, het is belangrijk om tactvol te blijven op het werk. Word je geconfronteerd met een lastige situatie, probeer om je reactie niet te laten leiden door je emoties. Neem in plaats daarvan even enkele minuten om je gedachten te ordenen en zo te vermijden dat je iets zegt waar je later spijt van hebt.

Als manager moet je ondertussen extreem voorzichtig zijn bij het geven van zowel positieve als constructieve kritiek. Je wil niet dat je team denkt dat je iemand voortrekt of net iemand viseert.

10. Stel geen limieten

Je jobomschrijving is vaak een lijst aan taken waarvan verwacht wordt dat je deze uitvoert. Wil je bewijzen aan het hoger kader dat je klaar bent voor een promotie dan moet je echt uitblinken in alles dat je doet.

Bevind je jezelf in een situatie waarin je even niets te doen hebt? Gebruik je zin voor initiatief om iets te zoeken dat je kan verbeteren of een nieuwe taak/project om aan te vatten. Vraag bijvoorbeeld of je je collega’s kan helpen. Dit zal niet alleen aantonen dat je gemotiveerd bent om te werken, maar ook dat je klaar bent om nieuwe verantwoordelijkheden aan te pakken.

11. Vermijd roddelen

Het is gemakkelijk om verstrikt te raken in een web van kantoorpolitiek en collegiale drama’s. Een klein knikje of meewarige lach is vaak al voldoende om betrokken te raken bij geroddel of zelfs pesterijen op het werk. Om professioneel te kunnen blijven, blijf je best ver weg van dit kantoortheater.

Wil je echt even je ei kwijt over Jeanine van de boekhouding? Hou het voor je volgende reünie met vrienden die niets met je werk te maken hebben.

12. Laat je niet gaan

Het is logisch dat het je af en toe aan motivatie ontbreekt. Je zal dan de neiging hebben om je productiviteit op een lager pitje te zetten. Misschien wil je even door Facebook scrollen of een lange conversatie hebben met een collega, maar het is niet omdat iedereen dat lijkt te doen en te accepteren dat het oké is. Onthoud vooral dat je baas dit misschien kan zien en het achter de hand houdt voor je volgende prestatie-evaluatie.

Denk aan je carrière en probeer wat je ontbreekt aan motivatie te compenseren met discipline.

13. Toon het goede voorbeeld

Wees een goed voorbeeld voor de rest van je (nieuwe) collega’s. Praat je bijvoorbeeld de hele werkdag aan de telefoon met vrienden over je online shopping en andere persoonlijke aangelegenheden, dan kunnen je collega’s denken dat dit oké is en dit voorbeeld overnemen.

14. Let op je lichaamstaal

De meeste succesvolle ondernemers hebben een geweldige lichaamstaal. Ze zitten rechtop, staan kaarsrecht, en lopen rond met opgeheven hoofd. Een trotse, krachtige houding kan wel degelijk een verschil maken.

Wil je dat mensen je serieus nemen? Let dan zeker op je lichaamshouding. Komt het niet natuurlijk? Doe dan alsof (fake it till you make it). Wees je dus heel bewust van hoe je jezelf gedraagt en voorhoudt bij werkgevers, collega’s, klanten…

15. Niet vloeken

Hebben je andere collega’s best een vuile mond? Het is beter om dit taalgebruik niet over te nemen. Je weet nooit wie er binnen hoorbereik is. Hun beeld van jou zal door je woordgebruik een flinke deuk krijgen. Is dat niet voldoende, denk dan aan wat je grootmoeder zou zeggen.

 

BRON : JOB@

CV