“Keep is the new get”

Dagelijks worden we geconfronteerd met de schaarsheid van sterke talenten en dan voornamelijk binnen onze technische niches. We verzetten , samen met vele andere collega’s binnen HR , hemel en aarde om die ene witte raaf te strikken. Soms met succes en soms moeten we de nederlaag durven onder ogen te zien.

Maar wat zijn nu de factoren die bepalen dat bij bedrijf A een selectieprocedure succesvol wordt afgerond en dat bij bedrijf B ze er maar niet in slagen nieuw bloed aan te trekken ? HR en dan meer bepaald selectie & werving is geen exacte wetenschap dus een volledige benadering van dit vraagstuk is vrij onwaarschijnlijk. Toch zijn er een aantal kenmerken die er toe bijdragen dat talent de weg vindt naar je vacature / bedrijf.

Hieronder kan je twee van die kenmerken terugvinden ;

Vergoot je instroom-kanalen

Niet op de lauweren rusten na het uitsturen van een vacature maar ga pro-actief op zoek naar manieren om je instroom te vergroten. Schakel bijvoorbeeld de bestaande medewerkers in. Zij weten als geen ander hoe ze je organisatie moeten “verkopen” aan hun netwerk van vrienden en kennissen. Doe dit systematisch en koppel er, indien gewenst , een beloning aan vast.

Onboarding is het nieuwe rekruteren

Heb je toch die zeldzame parel kunnen opvissen, zorg dan voor een duidelijk en vlot onboarding-programma. De uitspraak”keep is the new get” is hier duidelijk op zijn plaats. Hoe vlotter de nieuwe werknemer zich integreert in zijn werkomgeving, hoe groter de kans dat de match geconcretiseerd en steviger zal worden. Denk hierbij verder dan een opleidingsplan of het uiteenzetten van de toekomstvisie. Termen zoals “pre-boarding ” waar nieuwe werknemers reeds informatie en begeleiding krijgen alvorens ze opstarten, zijn hier zeker van toepassing. Men moet als het ware de nieuwe rekruut gidsen tot hij doordrongen is van de bedrijfscultuur of tot hij – zoals we hier vaak zeggen op kantoor – de eenzame toppen der genialiteit bereikt.

Aanwerven